Taiteen tarpeesta
Olen opettanut
kuvataidetta harrastajille ja ammattiin valmistuville kolmisenkymmentä vuotta.
Olen esittänyt kysymyksen: ”Miksi olet täällä?” monta kertaa, ja vastaukset
ovat aika samoja. ”Haluan oppia maalaamaan, piirtämään, laulamaan. Olen
haaveillut siitä pitkään. Olen piirtänyt/soittanut/tanssinut lapsena ja nuorena
ja nyt eläkkeellä minulla on aikaa taas tehdä sitä.” Vastaukset itse asiassa käsittelevät hyvin
vähän sitä, MIKSI kurssille tai opintoalalle tullaan. Ilmaistaan halua,
tarvetta, toivetta tai korostetaan hyvää muistoa.
Taide- ja
taitoaineissa taidon opiskelua rationalisoidaan jonkin verran (Tärkeä osata! Säästän
rahaa! Perin pianon!) mutta pelkkää taidetta harvemmin. Pikemminkin vähän
arkaillaan ja jopa ihmetellään, mitenkäs minä nyt tämmöiseen olen ryhtynyt.
Taide ei ole käsitteenä kovin tuttu ja asiantuntemattomuuden tunne on syvä.
Tästä huolimatta on taidekurssille tultu.
Kun molemminpuolinen
tuttuus ja luottamus kehittyvät oppilaan kanssa, puhutaan JOSKUS asiaakin tai
asiaa lähestyen. ”Taiteen tekeminen avasi silmät näkemään ihan kaiken aivan
uudella tavalla.”; ”Näen värejä.” ”Musiikki aukeaa aivan eri tavalla, kun sitä
tekee itsekin.” ”Ymmärrän liikettä ja omaa kehoani paremmin.” Eli taide on
väline tunnistaa itsensä maailmassa ja nähdä maailma monipuolisemmin ja
moninaisempana. Auringonlasku ei ole enää ”nätti” vaan kombinaatio värejä,
muotoja, sävyjä ja ilmaperspektiiviä. Elämys, jota tekemisen kautta saatu tieto
ja kyky nähdä laajentaa ja syventää.
Vanhojen oppilaiden
paluu ja uusien ”kalastaminen” on ihmisten vapaasta vapaa-ajasta kilpailtaessa haastavaa.
Kaupunkiopiston koulutuspäällikön näkökulmasta vaikeaa on se, että toisaalta halutaan
uutta mutta pääasiallisesti hankitaan vanhaa. Eli perusasiat pysyvät: maalaus,
piirustus, laulu, pianon- ja kitaransoitto, ompelun perusteet.
Myös sosiaalinen
media ja internet ylipäätään ovat muuttaneet asioita merkittävästi.
Youtube-videolta oppii taidon perusteita sujuvasti, eikä oppimisen takia
tarvitse lähteä kotoa minnekään. Mitenkä tähän voi vastata? Miten saada yhä
edelleen opiskelijoita?
Satatuhatta vuotta
vanhoihin innovaatioihin liittyy toinen ihmisyyteen kuuluva asia eli
sosiaalisuus. Olemme – halusimme tai ei – sosiaalisia eläimiä. Yhdessä
oppiminen, siis yhteisen asian luo kerääntyminen, toisiin – edes vähän –
tutustuminen ovat meihin sisäänrakennettuja tarpeita. Leiritulien sammuttua ja
keskuslämmityksen myötä tarvitsemme uusia ja vanhoja asioita, joiden luona
voimme lämmitellä, olla yhdessä, keskustella äänettä, katsoa tähtiin.
Kommentit
Lähetä kommentti