Maalaamisen harrastamisesta, taiteesta ja harrastajista
Teksti on Helsingin taideyhdistyksen (HTY)
40-vuotisjuhlanäyttelyn avajaisissa Kaapelitehtaan Puristamolla 13.8.2019 pidetty puhe.
Keskustelin eilen fiksun
tyttäreni kanssa tästä puheesta. Kerroin, että en ole löytänyt toimivaa
näkökulmaa aiheeseeni, kuvataiteen harrastajien taide vuosikymmenten mittaan. Hänen
neuvonsa oli, että kerro tarina.
1.
On syksy 1980 ja astun Pudasjärven lukion
kuvataideluokkaan hermostuneena. Kannan mukanani isoa kangaskassia, jossa on maalauspohja,
öljyvärit, siveltimiä, kertakäyttöpaletti ja tärpättiä pienessä pullossa.
Luokassa on alkamassa kansalaisopiston ainoan kuvataideryhmän syyslukukausi.
Opettaja on onneksi tuttu: pitäjään hiljan muuttanut nuori kuvanveistäjämies.
Kova iskemään tarinoita ja mainio rumpali. Entäpä opiskelijatoverini? No,
rouvia. Useimmilla niin työ kuin keskustelukin jo käynnissä, kesällä tai
edellisenä keväänä aloitettuja töitä puolivalmiina; tärpätin ja dammarin
tuoksu, kosteita vaatteita koska ulkona sataa ja kukkamekkoja. Opiskelijoilla on
käytännölliset, maalitahraiset essut (minulla ei) ja suhtautuminen meihin
”miehiin” on välitön: ”Olet sen ja sen poika? No tervetuloa!” ”Tuuppa opettaja
tänne ja minä ku aattelin jotta…”. Mitä
näen muiden, kokeneempien tekevän? No maisemia, ainakin. Aiheessa ylhäällä
taivas, joka pääasiallisesti on maalattu likaisenharmaan valkoisella. Alla
matala metsänraja (meillä päin olivat metsänrajat matalia), harmahtavan
vihreällä vedetty (Sap green + titanvalkoista, opin myöhemmin). Sitten on vettä
tai joki (sinistä, valkoista ja mustaa) mahdollisesti tämän puoleinen ranta (taas
Sap green, mutta vähemmän valkoista) ja jos on ranta, niin on myös harmaa lato
tai kaksi. Tunnistan töiden tyylilajin huoltoasemien ja kelokahviloiden
seiniltä: lievän ekspressiivisen realistisnaivistista seutukunnan
tyyppimaiseman maalaamista. Poikkeuksena ovat pari opiskelijaa, jotka maalaavat
kukkia - sinisiä orvokkeja - sekä joku,
joka maalaa henkilökuvaa valokuvasta.
70-80-luvuilla kuvataide oli hyvin esillä
valtajulkisuudessa. Helsingin juhlaviikkojen vuoden taiteilija, Nuorten
näyttely ja Suomen taiteilijaseuran vuosinäyttelyt olivat pääuutislähetyksen
aineistoa joka vuosi. Näyttelyt esiteltiin isosti myös maakuntalehdistössä.
Toisaalta näyttelypaikkoja ei esimerkiksi Oulussa ollut kuin taidemuseo, joka
toimi huonekaluliikkeelle rakennetuissa tiloissa. Oli julkinen taide, jota
toteutettiin kaupungeissa eri kohteisiin liki vuosittain. Julkinen taide oli
käytännössä yhtä kuin konkretismi. Toisaalla oli harrastajien ja joidenkin ammattilaisten
taide: realismi ja naivismi. Oli taideskandaaleja julkisen taiteen hankintojen
tai vaikkapa ARS-näyttelyiden puitteissa.
Taide oli tärkeätä ja siitä keskusteltiin – näin ainakin sen koin.
Toisaalta opiskelijakollegoistani harva lienee koskaan käynyt taidemuseoissa.
Kuvataiteen harrastaminen oli ensisijaisesti käsityötä.
2.
On syksy 1990 ja astun Lahden työväenopiston
kuvataideluokkaan hermostuneena. Kannan mukanani kassia, jossa on tyhjäksi
puhallettuja kananmunankuoria ja vaaleita lakanoita sekä pari valkoista astiaa
asetelmaa varten. Aloitan ensimmäisen täyden lukukauden työväenopistossa,
rahatöissä. Tulen luokkaan ajoissa mutta myöhässä, sillä suurin osa
opiskelijoistani on jo paikalla ja työn touhussa, vaikka opetuskerta alkaa
vasta vartin päästä. Opiskelijoita on 25. Ilta on jo pitkällä, kun vihdoin sommittelen
valkoista asetelmaa huoneen nurkkaan. Kun se on valmis, yksi opiskelija kysyy
minulta, miten tuommoisen voi ylipäätään maalata. Keskustelemme hetken ja
kysyjä ryhtyy sujuvasti rakentamaan palettiveitsellä aiheestani
kubistishenkistä asetelmamaalausta. Hän oli ainoa, joka aiheesta maalasi. 25
opiskelijastani 2 on miehiä. Kaikki opiskelijat ovat minua ainakin 10 vuotta
vanhempia. Yleisesti aiheina ovat maisemat ja kukat. Maalaustapa on kertamaalausta
eli väriä levitetään peittävästi, jonkin verran ohennettuna. Maisemissa on
taivas, metsänraja ja vettä TAI pelto. Pelto on yleensä kellertävä (Napolin
keltainen, opin myöhemmin). Kukat ovat sinisiä orvokkeja tai punaisia ruusuja.
Pari maalaa syysruskaa. Tämä poikkeava aihe herättää monen kiinnostuksen. Yksi
rouva maalaa talvisia koivumaisemia (useita samaan aikaan). Maalausten
värimaailma rakentuu mustalle, valkoiselle ja Alitsariinin punaiselle. Ehdotan
hänelle (oppimani mukaan) värimaailman monipuolistamista, kunnes hän lopulta
paljastaa, että ei voi: kaikki työt ovat tilaustöitä – 2000 mk/kpl – ja hän on
luvannut maalata ne sen värisinä kuin hänellä on tapana maalata eli
vaaleanpunertavina.
80-luvun lopulla kuvataide nousi sijoitushypetyksen myötä
otsikoihin, kuvataiteilijoiden naamat jopa lööppeihin. Nykytaiteen kenttä
laajeni myös meillä: performance- ja videotaide sekä installaatiot yleistyivät,
Muu Ry perustettiin, värivalokuvat ilmestyivät taidemuseoihin ja gallerioihin.
Maalauksessa tapahtui osin ekspressiivinen, osin käsitteellinen käänne.
Lahdessa opettaessani ihmettelin lokaalisuutta. Moni opiskelijani tunsi hyvin
lukuisia päijäthämäläisiä kuvataiteilijoita, joista en ollut itse kuullut
mitään. Osa näistä taiteilijoista jopa myi erinomaisesti ja heidän töitään näki
vähän fiinimpien kotien sisustuksessa. Tyylilaji oli pääasiallisesti Düsseldorfin
romantiikka eli suomalainen maisema holmbergilaisittain. Muutama tekijä oli
erittäin taitava, osa ei niinkään. Tämä oli paikallista taidemaailmaa, jossa
esikuvalliset työt löytyivät taiteilijan ateljeekodista tai paikallisten taide-
ja kehysliikkeiden seiniltä ja ikkunoista. Lahden taidemuseo toimi vanhan
virastotalon yhdessä kerroksessa. Usea opiskelijani sanoi, että ei ole koskaan
käynyt siellä.
3.
On syksy 2000 ja astun Helsingin taiteilijaseuran
kurssikeskuksen luokkaan hermostuneena. Aloitan toista lukukautta
maalauskurssin vetäjänä ja en ole varma, montako opiskelijaa tänä syksynä on
tulossa. Lukumäärä on lopulta 16. Miehiä on yksi. Yli puolet opiskelijoista on
tuttuja edellisestä keväästä. Tulin puoli vuotta sitten apurahan saaneen
taiteilijaopettajan tilalle ja moni opiskelija on käynyt samalla kurssilla, samana
iltana, samassa paikassa jo usean opettajan ajan. Aloitan lukukauden kyselemällä
opiskelijoiden kuulumisia ja toiveita. 10 haluaa maalata omia aiheita ilman
opettajan liiallista häirintää ja loput kuusi haluavat opettajan antavan aiheen
ja ohjaavan sen tekemistä ”oikein”. Opiskelijoiden omat aiheet vaihtelevat
maisemista henkilökuviin. Henkilökuvissa lähtökohtana on tuttu, rakas henkilö
tai esimerkiksi postikortti, jossa on Helene Schjerfbeckin maalaus henkilöstä
Maisemat ovat monenlaisia, tosin niissä on aina puita ja monessa merta. Osa
maisemista on Italiasta tai Espanjasta. Paikoista, joihin tekijöillä on
läheinen suhde. Yksi opiskelija alkaa rohkeasti maalata syksyistä
vesijättömaamaisemaa voimakkaasti pelkistäen. Työstä tulee nopeasti hieno ja melkein
valmis. Työ on melkein valmis vielä jouluna…
1990- ja 2000-luvuilla kuvataiteen katoaminen julkisuudesta
etenee, muutamaa julkkista lukuun ottamatta. 90-luvun lama puhdisti ilmaa,
mutta hävitti toimeentulon kymmeniltä kuvataiteilijoilta. Kuvataidekenttä
monipuolistuu ja samalla pirstoutuu. Yksittäinen taiteilija voi käyttää useita erilaisia
metodeja ja välineitä koska valittu aihe tai näkökulma ratkaisee
lähestymistavan. Edelleen syntyy taideskandaaleja, kun yleinen moraali tai
moralismi törmää taideteoksesta kerrottuun tarinaan. Tyypillisesti puhutaan
yksityiskohdasta, eikä siitä kokonaisuudesta, jota taiteilija on yrittänyt
käsitellä. Taide on käsitteellistä, eli sitä on helppo pilkata jopa peruskoulupohjalta.
Kiasma aukeaa arkkitehtuuri- ja patsaskiistan jälkeen. Pääkaupunkiseudun opiskelijani ovat
heterogeenistä porukkaa. Enimmäkseen korkeakoulutettua, matkustellutta,
keskiluokkaista. Tekemisessä painottuu, yllättävänkin paljon, pyrkimys
ilmaisuun. Ilmaisu koetaan vapauden tilana, johon halutaan heittäytyä. Maalaaminen
on vastapaino työlle ja sen vaatimuksille. Edelleen moni ei tunne juurikaan
nykytaidetta tai taidehistoriaa mutta Retretit, Purnut ja Salmelat kuuluvat
kesän ohjelmiin.
4.
On kevät 2019 ja astun Helsingin aikuisopiston
kuvataideluokkaan hermostuneena. Oppilaani ovat HTY:n kanssa yhteistyössä
järjestettävällä kurssilla minulle uusia. Aiheena on kuvan rakentaminen ja
sarjallisuus. Intensiivikurssilla työskentely on rivakkaa. Opiskelijoiden
enemmistö maalaa ei-esittäviä tai enemmän tai vähemmän voimakkaasti
abstrahoituja töitä. Värit ovat voimakkaita ja usea tekee teknisiä kokeiluja
värin levittämisen suhteen. Väriaine on merkittävässä roolissa. Suhde kuvaan on
modernistinen eli väline itsessään on merkityksellinen ja sitä ei yritetä
peittää. Tekijöillä on tarve pyrkiä yhtenäisyyteen ja oman näköisyyteen. Moni
työ on maisemallinen.
2019 kuvataide on alue, jonka reunat ovat pehmeitä. On
kuvataidetta, joka on oikeastaan elokuvaa tai videopeli. On kuvataidetta, joka
on teatteria, sirkusta, performancea ja niiden fuusiota digitaalisin maustein. Yhä useammin taideteos on tuote: joko kaupalliselle
taidemaailmalle suunnattu keräilykappale tai nykytaidemuseokontekstiin
suunniteltu tuotanto. Ja näinkin on ihan hyvä. Taide on tavallaan tietoisemmin
kaupallista tai humanistisesti ajatellen tavoitettavampaa eli tekijät miettivät
vastaanottajaa. On eri asia tehdä
yhteisötaidetta yhteisölle kuin yhteisötaiteen dokumentaatio taidemuseoon.
Kaikki tämä tapahtuu valta- ja useimpien marginaaliviestimienkin katveessa. Toisaalta
yleisöä, varsinkin nuoria kaupunkilaisia riittää gallerioihin sekä erityisesti Helsingissä
Kiasman, HAMin ja Amos Rexin kolmioon. Et ole mukana, jos et tiedä, mistä
taiteesta puhutaan ja minkä ääressä otetaan parhaat selfiet.
Kaiken kaikkiaan:
Harrastajien tekemässä kuvataiteessa tyypillisimmät
kuva-aiheet ja tyyli-ihanteet pysyvät. Maisema kotiseudulta tai mökiltä,
henkilö- tai muotokuva läheisestä ihmisestä, kauniiksi mielletyt asiat kuten
kukat, kasvullisuus ja esineet. Ensimmäisenä tavoitteena kaikilla on näköisyys.
Pyrkimys kuvata todellisuutta tunnistettavasti.
Samalla uusi teknologia on muuttanut joitakin asioita
hyvinkin nopeasti. Esimerkiksi valokuvamaisuus on hiipinyt 1800-luvun realismin
tilalle näköisyyden ideaalina. Toisaalta netissä Rembrandtin maalaukseen voi
zoomata jopa lähemmäksi, kuin luonnossa olisi mahdollista. Näin hänen maaliaineiden
käyttönsä ja käden jälkensä tulevat näkyviksi ja maalauksien tekniikka, ohi
aiheen, nousee esikuvalliseksi. Myös inspiraatiota kesken oppitunnin haetaan
netistä: Instasta, Pinterestistä ja googlettamalla. Kiinnostavan näköisiä kuvia,
joiden pohjalta sitten ex tempore ryhdytään maalaamaan, kännykkä kourassa.
Maalaaminen asioiden ylentämisenä – siis rakkaudesta
aiheeseen - on edelleen pysyvää. Mutta
yhä useammin työ syntyy vapaammassa suhteessa aiheeseen, jopa ei-esittävästi,
prosessiin uppoutuen. Näen tässä aitoa vapautumista vääränlaisesta osaamisen
tavoittelusta, mutta myös luovuuspuheen ja luovuudenkehittämiskurssien vaikutuksen. Kuvan tekemisestä tulee enemmän itsen
ilmaisua, puhdistautumista, keskittymistä ja terapeuttista. Tätähän kuvan
tekeminen on ollut aina, mutta nyt tämä on tietoista ja sosiaalisesti
hyväksyttävää myös harrastajien parissa. Yksi oppilaani sanoi kerran hyvin: kun
hän maalaa, hän ei halua ajatella mitään.
Toisaalta yhä useampi harrastaja tekee kuvataidetyötä
ammattimaisesti ja tavoitteellisesti: toteuttaa isoja temaattisia kokonaisuuksia,
pitää näyttelyitä niin yksityisissä gallerioissa kuin esimerkiksi kirjastojen
näyttelytiloissa tai osallistuu kansainvälisiin yhteisnäyttelyihin. Moni opiskelee kansanopistojen kuvataidelinjoilla
lukukauden tai pari, aikuisten taiteen perusopetuksessa ja on myös harrastajia,
jotka hakeutuvat yksityisopetukseen. Monin tavoin harrastajan ja ammattilaisen
välinen epämääräinen raja sumenee entisestään. Ja sekin on hyvä: taiteen
tekeminen on osallisuutta kulttuuriin ja traditioon, ihmisyyteen sen paremmassa
mielessä.
Kommentit
Lähetä kommentti