Taidetta pöytälaatikkoon vai seinälle?
Ammattilaisen ja harrastajan välinen raja kuvataiteessa on
häilyvä. Ainakin, kun puhutaan niin laajasta lajista kuin taidemaalaus. Ero on
veteen piirretty, mutta useimmiten selkeä. Harrastajan yksittäiset työt voivat
onnistua erinomaisesti. Ammattilaisella heikoimmankin työn pitää olla hyvä.
Aiemmin merkittävä ero ammattilaisen ja harrastajan tai ammattitaiteilijan ja ammattiin opiskelevan välillä kulki yksityisnäyttelyssä. Yksityisnäyttelyitä pitivät vain ammattilaiset.
Harrastajille ja opiskelijoille oli erilaisia, oppilaitosten,
alueellisten taideorganisaatioiden tai yhdistysten järjestämiä yhteisnäyttelyitä.
Tällaisia näyttelyitä järjestetään edelleen, järjestäviä tahoja on jopa aiempaa
enemmän, mutta niiden merkitys on pienentynyt väylänä ammatilliseen tai
ammattimaiseen toimintaan. Kaiken kaikkiaan näyttelytilojen määrä on kasvanut
(niin on kyllä myös ammatillisesti koulutettujen taiteilijoiden) ja samalla
ainakin jotkut kynnykset ovat mataloituneet.
Yksityisnäyttelyiden pito on laajassa mitassa aika uusi
ilmiö. Vielä 1980-luvun alussa saattoi Helsingissä kiertää kaikki ammattimaisesti
toimivat galleriat yhtenä sunnuntai-iltapäivänä. Ei onnistu enää. Yksityisiä
sekä järjestöjen tai yhteisöjen ylläpitämiä galleriatiloja on lukemattomia. Lisänä
toimivat Helsingin kaupungin ylläpitämät näyttelytilat kulttuurikeskusten ja
kirjastojen yhteydessä ja eri työyhteisöjen ylläpitämät aula- tai
käytävägalleriat toimitiloissaan.
Tämä on hyvä. Taide kuuluu oikeasti kaikille ja jokaiseen
päivään. Esillä oleva taide on
monenlaista ja monen tasoista, mikä sekin kuuluu asiaan. Yksilön altistuminen
taiteelle tuottaa pitkällä juoksulla kaikenlaisia oireita: hän esimerkiksi
alkaa erottaa hyvän paremmasta, oman maun luullusta. Lisäksi katsoja oppii
lukemaan kontekstia eli tunnistamaan taideinstituutioita. Näyttely palvelutalon
kahviossa tai Yrjönkadulla isossa galleriassa ovat eri asioita. Taiteen areena
eli näyttelypaikka on näissä arvostuksen ääripäissä. Toisessa käyvät lähinnä
vanhuspalvelujen tekijät ja asiakkaat, toisessa pääkaupunkiseudun aktiivinen
taideyleisö sekä ne harvat, jotka Suomessa keräävät nykytaidetta suuressa
mitassa. Katsojien saama kokemus on kuitenkin yhteismitallinen: iloa,
virkistystä, aivojumppaa ja merkityksellisyyden tunnetta = elävää kulttuuria.
viimeinen näyttely Helsingin
aikuisopiston ja Helsingin taideyhdistyksen yhteistyönä
Anu Korhonen ja Pirjo
Källi: Salaiset maisemat
14.12.2018 saakka Helsingin
aikuisopiston aukioloaikoina
Kommentit
Lähetä kommentti